Page 33 - Zborovčan 2018
P. 33

cez naše územie okolo roku 1330. Po čase sa z Kostola sv. Margity Antiochijskej v Zborove stal
farský kostol, nakoľko Smilno ostalo v dôsledku moru začiatkom 16. storočia takmer úplne
vyľudnené.

   Sv. Margita Antiochijska je v našom farskom kostole zobrazená aj na hlavnom oltári, ktorý je
okrem nej zasvätený aj sv. Ladislavovi. Oltár je postavený v štýle nemeckej renesancie a bol spolu

s prestavaným kostolom nanovo konsekrovaný 5. decembra 1665 jágerským biskupom
Benediktom Kisdim, chelmským biskupom Stanislavom Pstrokonským a miestnym farárom
Stanislavom Kmedovským. Ústrednou skulptúrou oltára je práve sv. Margita Antiochijska, ktorá
stojí na drakovi a v ruke drží kríž, ktorým ho porazila. Symbolika draka porazeného znamením
kríža je použitá aj na súčasnom erbe obce Zborov.

   Súsošie sv. Margity Antiochijskej a draka v sebe reflektuje
všetky vyššie uvedené historické, kultúrne, spoločenské
a náboženské skutočnosti. Zároveň sa však autori chceli vyhnúť
„kopírovaniu“ zažitých dobových konvencii zobrazovania
svätcov a pokúsili sa pretlmočiť tento hlboký obsah dnešnému
človeku v jemu zrozumiteľnom a dostupnom jazyku. V prvom
rade sa na stredovekých vyobrazeniach sv. Margity vyskytuje
drak zväčša v inferiórnej polohe. Vyplýva to z toho, že bolo
zaužívané zdôrazňovať dominantnú pozíciu svätca a drak ako
symbol zla bol teda len atribútom sochy svätice.

   Pre autorov súsošia je drak – symbol diabla – predovšetkým
vyjadrením hrubej sily, moci a prevahy. Je svojím spôsobom
krásny, ale zároveň aj strašný. Preto ako materiál zvolili železo
(pláty hrúbky 3 mm zvárané elektródou), ktoré ponechali bez povrchovej úpravy a špeciálnou
kyselinou dosiahli jeho rovnomerné zhrdzavenie. Drak je postavený na železnom podstavci, čo
reflektuje skutočnosť, že diabol má na tejto zemi moc a v istom zmysle jej (dočasne) vládne. Na
zvýraznenie kontrastu medzi Margitou a drakom je socha svätice zhotovená z lipového dreva – čo
je materiál živý, oproti železu mäkší a slabší. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že človek –
navyše slabá žena – nedokáže vzdorovať diablovi – vládcovi sveta. No skrze Božiu pomoc
a symbol spásy – znamenie kríža – Margita nad drakom víťazí. Kríž, ktorý socha Margity drží
v rukách a zabodáva ho drakovi do brucha – je ukutý zo železných ťahadiel (hrúbka 3 cm), ktoré
kedysi držali po kope ruiny Kostola sv. Žofie v Zborove. Aj v tomto vidíme istú symboliku: kov,
ktorý držal pohromade Boží chrám zničený ľudskou zlobou (vojnou) je pretransformovaný do
podoby kríža, ktorý túto zlobu poráža. Kríž je zabodnutý do brucha draka, čím umelci odkázali na
starú apokryfnú legendu, podľa ktorej drak Margitu zhltol a ona sa z jeho útrob dostala za pomoci

kríža, ktorý držala v ruke. Čelný pohľad sochy nie je orientovaný do rušnej cesty, ale do parku,
ktorý bude v budúcnosti slúžiť aj ako miesto tichého rozjímania a oddychu. Do cesty je ale
orientovaná monumentálna hlava draka, ktorá vyjadruje práve silu a príťažlivosť zla. Náhodný
okoloidúci, ktorý chce plne pochopiť posolstvo tohto súsošia musí podstúpiť istú námahu
a pozrieť sa na sochu „z druhej strany“. Lebo z tej „prvej“ má navrch práve drak.

   Na záver by sme sa chceli poďakovať všetkým, vďaka ktorým sa podarilo uskutočniť toto
dielo. Špeciálna vďaka patrí PD Magura Zborov – menovite pánom Jozefovi Purdešovi a Jánovi
Michalčinovi – za pomoc pri transporte sochy draka na jej miesto. Tiež chceme poďakovať obci
Zborov za zapožičanie plošiny a dobrovoľníkom (Pavlovi Bašistovi, Mariánovi Štefurikovi,
Slavomírovi Geffertovi, Jaroslavovi Janekovi a Karolovi Csintalanovi) za pomoc pri osádzaní
sochy sv. Margity.

   Nech naša nebeská patrónka sv. Margita Antiochijska oroduje za nás u nebeského Otca!
                                                                          Mgr. Ján Šurkala, PhD.
                                                                          podpredseda ŠOK, o. z.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38